MaR pUnYe BloG !
SOME WORD!

Hi. I'm Akmar.

Aku seorang BUNKERS! . Please be nice here . okay?..tHANKS





Diary About Link Stuff


Taggie Board!


Followers

CREDIT!


Template: Miss Squirrel
Big Helped: Nurul Atiqah
Edit By: MaR


KURA-KURA HAIWAN KESUKAAN AKU

Dlm banyak2 haiwan....mar paling suke kura-kura...
ni la detail2 nyer...ambik dari wikipedia je...
             
 
CIRI-CIRI
        Kura-kura merujuk secara umum kepada haiwan yang tergolong dalam golongan benda hidup, alam haiwan, bertulang belakang (vertebrata), kelas reptilia. Tubuh kura-kura dilindungi oleh kerangka khas yang terbentuk dari rusuk mereka.
Saiz kura-kura berbeza dari beberapa sentimeter sehingga dua meter. Pada kebiasaannya kura-kura mempunyai tempoh hayat yang panjang dan hidup lama, sesetengah kura-kura diketahui hidup selama melebihi 150 tahun.
Kura-kura pertama telahpun wujud pada era dinosaur, kira-kira 200 juta tahun dahulu. Kura-kura merupakan satu-satunya cabang dari "clade Anapsida" silam, yang termasuk kumpulan seperti procolophonoids, millerettids dan pareiasaurs. Kebanyakan anapsids menjadi pupus pada akhir tempoh Permian, kecuali procolophonoids dan susur-galur testudines (kura-kura).
Kesemua kura-kura, samaada yang masih hidup atau telahpun pupus merupakan dari susunan Chelonia, termasuk super susunan Testudines.


MAKANAN
  Kura-kura merupakan haiwan maun. Makanan utama kura-kura adalah tumbuhan yang hidup dalam air seperti kangkung dan sawi.


PEMBIAKAN
   Sebagai reptilia, kura-kura membiak dengan cara bertelur di dalam sarang yang dibinanya.